Studeren zoals in het eerste jaar...

Volgens mij heb ik nog nooit zoveel gestudeerd als in mijn eerste jaar van KCM, ik zit iedere dag in de boeken en heb hele interessante, maar moeilijke colleges..!! Om even een beeld te schetsen: ik moet in 4 weken de Ilias van Homerus lezen, om daarna in 4 weken de Oddysee door te spitten. Daarnaast ook andere colleges waar we veel voor moeten lezen, dus ik blijfbezig! Maar gelukkig zijn het ontzettend leuke vakken allemaal, dus ik vermaak me goed tussen de studieboeken in de bieb.

Ik begin te merken dat Trinity College Dublin best een prestigieuze universiteit is. Opgericht in opdracht van Queen Elizabeth in de 16e eeuw samen met Cambrigde en Oxford, was het in de eerste plaats bedoelt om deBritten in Ierland van goed onderwijs te dienen. Natuurlijk is het nu minder elitair, maar nog steeds hoor ikvaak incolleges dat Trinityde kers op het toetje isin Iers onderwijs. Zo wordt er nogal gepronkd met het feit dat Trinity in de top 100van best universiteiten in de wereld staat engaan de wenkbrauwen van mensen vaak even omhoog in achting voor de universiteit als ik vertel dat ik daar studeer. Op de campus zelf merk je er niet zoveel van,het is heel relaxed en 'down to earth' allemaal. Het is super fijn om alle universiteitsgebouwenbinnen één omheining te hebben, als je er eenmaalbinnen bent kun je rustig uitzoekenwaar je naartoe moet. In het weekend ishet terrein een echte toeristenattractie, veel groepen met gids lopen dan rondom naar de oudegebouwenen natuurlijk naar het Book of Kells te kijken, dat hiertentoongesteld wordt. Het is grappig om mensen met toeristenboekjes rond te zienlopen als jezelf op zoekbent naar het lokaal voor college, maar daarben ik inmiddels wel aan gewend.

De Ierse mentaliteit begint nu ook meer tot mij door tedringen, nu ik al het papier- en uitzoekwerk van de eerstetwee wekeneindelijk afgerond heb. Ikkan nu lekker ontspannen kijken naargebouwen en mensen en da's soms heel verfrissend. Zo zat ik laatst in een bus waar de buschauffeur zich bemoeide met de passagiers enmaakte ik vanmiddag een praatje met een meneer die voor hetzelfde stoplicht stond te wachten over het slechte weer.

Slecht weer is hier een gegeven, van 't weekendwas ik op 'excursie' naar het Dublin Castle en toen we het binnenplein moesten oversteken vroeg onze tourgids: Is it raining? Het miezerde dus iedereen zei 'ja' en toen ze zelf in de buitenlucht kwam zei ze 'Oh, this is not rain, you'll have to get use to a few drops every day here in Ireland!' Mijn paraplu is komt bijna dagelijks van pas (thanks guys!), maar het probleem is dat het ook vaak erg hard waait en dat paraplu's dat over het algemeen niet zo leuk vinden, dus dat ik vaak met mijn paraplu binnenste buiten toch nat wordt.

Twee van mijn huisgenoten zijn nu bijna een week op vakantie en dus ben ik alleen met Enrico, die nog niet zo goed Engels kan. We hebben afgesproken dat hij mij Italiaans zal leren als ik hem help met Engels, dus iedere keer als hij een smsje wil sturen help ik hem en iedere keer als er iets Italiaans op tv is wat ik niet begrijp vraag ik het hem. We hebben hier een Italiaanse-tv-pakket, dus we ontvangen alleen Italiaanse zenders. In Italie wordt alles ingesproken, maar gelukkig kun je de meeste zenders ook in het Engels zetten zodat ik het versta. Gisteravond hebben Enrico en ik een film gekeken in het Engels met Italiaanse ondertiteling, zodat hij Engels en ik Italiaans kan oefenen!

Afgelopen vrijdag ben ik naar een lezing-uit-eigen-werk van Marina Carr geweest, een hedendaagse Ierse toneelschrijfster die in haar vroege werk te vergelijken is met Samuel Beckett maar tegenwoordig een heel eigen, cynisch/humorische stijl heeft, Het was ontzettend interessant en na afloop zijn we met een aantal international studenten wat gaan drinken in Temple Bar Pub, ongeveer de meest toeristische kroeg van Dublin. Drank is hier onwijs duur, een glas wijn kost in de meeste kroegen niet minder dan 6 euro dus ben ik maar overgestapt op Guinness (5 euro voor een pint, net iets minder dan een halve liter) wat me hier veel beter smaakt dan toen ik het in Nederland wel eens probeerde!

Vrijdag ga ik met de International Student Society naar Galway aan de westkust van Ierland, we gaan onder andere naar het eiland Inis Mor en naar de Cliffs of Moher, ik heb er heel veel zin in! Verder heb ik op dit moment geen spannende dingen op het programma, maar ik begin te merken dater toch iedere dag wel weer iets leuks is,zoals dat ik vanmorgen werd gevraagd om vanmiddag naar een expositie over het leven en het werk van WB Yeats te gaan wat ontzettend interessant was. Marit en Martine hebben inmiddels geboekt om een paar dagen hierheen te komen en mama, Evelien en Aagje ook, ik vind het ontzettend leuk om hun binnenkort dus te zien! Ook vind ik de mailtjes, kaartjes en Skype- en msn-gesprekjes die ik met veel mensen voer de laatste weken heel leuk, ookal begin ik me hier steeds meer thuis te voelen is het toch wel fijn om nieuws van het thuisfront te horen!

Reacties

Reacties

marliz

hoi emma
leuk te lezen dat je het daar zo goed hebt en dat je daar zo veel leuke dingen meemaakt. hier gaat het zo zijn gangetje maar het weer is hier net zo kut als bij jou.
hoop dat je leuk weekend hebt straks en dat ik je snel weer spreek
groetjes marliz

Alard

Hoi Emma,

Klinkt goed allemaal! De studie is interessant en ook nog voldoende tijd voor uitstapjes door Ierland. Niks mis mee :)

Veel plezier daar, groeten,
Alard.

nynke

ik ga het allemaal zien!!!

Opa

Natuurlijk alles meteen gelezen en uigeprint voor later.
De Cliffs of mohair zijn spectaculaier, hopelijk is het daar net als toen wij er waren, mooi weer. wel voorzichtig het is harstikke hoog.
Liefs, groeten van oma.

Machteld

Hoi Em,

ontzettend leuk om al je reisverhalen te lezen! Het klinkt allemaal zo fantastisch en interessant... Hoop dat je het erg naar je zin blijft hebben de aankomende maanden! Misschien tot snel op msn.

liefs, Machteld

Nicka

Haai meid!

Wat stom van dat weer, hoop toch echt dat het straks wat beter wordt, maar een schrale troost is dat het in Nederland ook aan een stuk regent! Verder mis je hier niks hoor, dus geniet er maar lekker van! Wat duur he, echt belachelijk! Voor je het weet ben je gewend aan die Guinness en kun je het als je terugbent hier heel hard gaan missen! ;) Zijn er veel internationale studenten daar? Leuke en interessante mensen leren kennen? Hoorde dat ons oude huis heel raar is zonder ons, hahah! ;) Nee maar ook wel gezellig hoorde ik. Ik ga volgende week in mijn nieuwe kamer, zin in joh! En zaterdag op wintersport :)
Kom je ook gauw opzoeken!!!!!
Geniet ervan Em en tot snel!!!

xxxx Nicka

Marleen

Nynke en ik gaan volgende week ook toeristje spelen bij je universiteit!

marieke

Hee em!

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuk dat je ook allerlei uitstapjes maakt! Geniet ervan!

Kus,

Marieke

bart huydts

ha emma, wat leuk om te lezen. Een heel andere wereld. En al die leesopdrachten: kom daar maar eens om hier!
Met het festival gaat het voortvarend. Niet dat we ale geld al binnen hebben maar de eeste bedragen druppelen binnen. Het fonds voor de podiumunsten heeft ons de helft toegekend. Niet gek voor zo een belangrijk fonds. Vandaag de mondriaan en de vsb echt afgemaakt. Ben benieuwd.
Ik hou je in ieder geval op de hoogte.

groeten van Bart

Trudy

He Emma,

Ik heb je site gevonden hoor! Leuk om van iemand die in hetzelfde schuitje zit de belevenissen in het land en aan de universiteit te lezen.
Galway was leuk he!
Tot gauw!

x Trudy

lot

Heej Em! En Nynk en Marleen!
is het gezellig? ik heb hier mn laatste dagje in Grun, weird! ben benieuwd naar jullie fotos en verhalen! liefs van mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!