Galway, Dublin en Kilkenny

Vrijdag 25 januari vertrokken we aan het eind van de middag met ruim 40 internationale studenten van DUISS naar Galway aan de westkust van Ierland. Vrijdagavond na een paar pints 'vroeg' naar bed in het hostel waar ik lag op een kamer met Trudy (RuG, Nederland), Ana en Sara (Spanje) en Antje en Christine (Duitsland).
Zaterdag gingen we vroeg op stap naar Inis Mor, de grootste van de 3 Aran Islands. Na een boottripje van 40 minuten waar ten minste 8 mensen over hun nekgingen door de ruige zee, kregen we te horen hoe laat we terug moesten zijn enzijn wemet een groepje van 10mensen op gehuurde fietsen een rondje rond het eiland gefietst. Ookal is het eiland niet zo groot, deden we er toch een paar uur over om naar de andere kant te fietsen, want iedere paar minuten wilde er wel weer iemand stoppen om een foto te maken. Het eiland is een stukje 'pure natuur', los van een zeehondenkolonie kwamen we onderweg weinig mensen of dieren tegen. Aan de andere kant van het eiland ligt Dun Aengus, een pre-historisch fort aan zee op een bijna 100 meter hoge cliff. Het fort, dat volgens legende is gebouwd door de Fir Bolg stam, is half weg geslagen door de zee, maar nog steeds erg indrukwekkend.
De terugweg naar de bootging een stuk sneller, mede omdat niemand meer foto's hoefde te maken, maar ook omdat het grotendeels bergafwaards ging. De zee was inmiddels een stuk rustiger dus zat ik niet de hele tijd met mijn neus dicht om de zure geur van de heenreis niet te hoeven ruiken... 's Avonds met z'n allen uit eten en naar een pub waar een band op trad.
Zondag gingen we via de Cliffs of Moher terug naar Dublin. Deze ruim 200 meter hoge cliffs geven een prachtig uitzicht over de Galway Bay en in de verte kun je ook de Aran Islands zien liggen. Na een wandeling over de cliffs van ruim 2 uur was iedereen kapot en zijn we teruggekeerd naar Dublin.

Het hele weekend was super en ik heb heel veel leuke mensen ontmoet, maar zoals degenen van jullie die wel eens met mij op reis zijn geweest weten, ben ik niet zo van de foto's maken.. Ik heb dan ook maar een paar foto's die ik op de site zal zetten, maar er komen er meer bij als ik van de week Trudy's foto's krijg!!

Maandagavond kwamen Marleen en Nynke uit Groningen aan in Dublin en heb ik dinsdag en woensdag met hen toerist in 'eigen' stad gespeeld! Nadat ze dinsdag mee zijn geweest naar college zijn we 's middags naar Kilmainham Goal geweest, een van de grootste gevangenissen van Europa die niet meer in bruik is. In deze gevangenis van tussenca.1780 en 1920 veel Ierse politiek gevangenenen opstandelingen tegen de Engelse gezeten, wat ervoor zorgt dat de rondleiding een deel van de Ierse geschiedenis uit die tijd vertelt. 's Avonds zijn we naar Temple Bar Pub geweest, waar twee 'forse' Ieren traditionele gitaarmuziek speelden.
Woendag was het gelukkig mooier weer dan dinsdag, dus hebben we veel kunnen doen. Na een kopje koffie van Butler's (een take-away waar je een bonbon mag uitzoeken bij je koffie!!) in St. Stephen's Green park zijn we naar de National Gallery gegaan om 's middags de Guinness Brewery te bezoeken. Hier wordt het heleproces van het brouwer uitgelegd en eindig je helemaalboven in een bar waar je een pint Guinness krijgt en eenmooi uitzicht over de hele stad hebt. Daarna zijn we naarde Evensong in Christ Church Cathedral geweest om daarna wat luchtiger even de shoppen bij Penny's in Henry Street. 's Avonds lekker uit eten in Temple Bar en we zijn weer geeindigd in een pub, dit keer met meer hedendaagse gitaarmuziek.
Donderdag hebben we een heerlijk gebakje gegeten in de Queen of Tarts, een soort koffiehuis met eigen gebakken gebak! Ik was er nog nooit geweest, maar het zit echt 3 stappen van mijn huis, dus daar zal ik vast nog wel een keer terecht komen..!! Na nog even rondlopen ten noorden van de Liffey, in Henry, Talbot, Abbey en O'Connell Street, was het alweer tijd om afscheid te nemen. Het moment dat de meiden op de bus stapte begon het ontzettend te regenen en te sneeuwen, en ben ik met mijn stomme kop weer door mijn enkel gegaan op een gladde stoep. Gelukkig is het nu alweer een stuk beter, maar ik baalde er wel van...

Na een super gezellige week wilde ik vrijdag niets liever dan uitslapen en uitrusten, maar vrijdag heb ik altijd veel college en zaterdag stond alweer het volgende uitstapje op de agenda: het stadje Kilkenny! Het was leuk om weer wat mensen van vorige week in Galway te zien, wat dat betreft is het echt heel leuk dat DUISS iedere zaterdag een trip organiseert, met een paar keer per jaar een weekend zoals vorige week.
Kilkenny is een stadje uit de Middeleeuwen dat door de tijd heen vaak een belangrijke rol in de Ierse geschiedenis heeft gespeeld. Zo begon het als hoofdstad van het pre-normaanse koningshuis van Ossory, is het totaal verwoest door Cromwell en was Rothe House in Kilkenny het hoofdkwartier van de Gaelic League in de 19e eeuw.
In Kilkenny hebben we de oude cathedraal gezien, het Rothe House en het kasteel. De cathedraal is vrijwel geheel een replica, het enige wat origineel is, is het torentje naast de kerk waar mensen naartoe vluchtte in tijden van nood. De deur van dit torentje zit een paar meter boven de grond, waardoor mensen er vrij veilig in waren als de ladder werd opgehezen in een tijd dat er nog geen geweren enzo bestonden. Van veel kerken in het stadje is weinig meer over, zo staat er bijvoorbeeld een ruine van een kerk op het terrein van de Kilkenny bierbrouwerij, zo midden tussen de grote tonnen en gebouwen!
Aan het eind van de middag gingen we naar Dunmore Caves, een onderaardse grottenstelsel uitgehouden door onderaardse riviertjes. Het is er ontzettend mooi (wel heel koud!) met hele kleine en ontzettend grote stalagtieten en stalagmieten.
Na ons dagje Kilkenny stelde iemand voor om terug in Dublin iets te gaan drinken met z'n allen, uiteindelijk bleven er 15 mensen over en zijn we pizza gaan eten met een pint Guinness, heerlijk! Een Duits meisje, Simone, kreeg een smsje van haar huisgenoot dat hij een feestje zou geven met wat vrienden en spontaan nodigde Simone ons allemaal uit ook te komen. Dus na drank te hebben ingeslagen in de supermarkt gingen we naar het 'feest', wat uiteindelijk meer gezellig zitten kletsen met leuke muziek was dan echt een feest.

Zoals jullie misschien al wel bedacht hebben, heb ik een super leuke week achter de rug. Het is leuk dat ik nu steeds meer bekenden tegen kom als ik op de campus loop en zo steeds vaker ook iets ga drinken of afspreek met mensen buiten DUISS of colleges om. Ik moet wel goed blijven studeren, door alle leuke dingen van de week heb ik vrij weinig gedaan, maar feesten en sight-seeing hoort er natuurlijk ook bij...!!

Reacties

Reacties

Daniële

Hoi Emma! Wat doe je veel leuke dingen! Veel beter dan studeren ;) heel veel plezier nog.Ik blijf je volgen. dikke kus

Opa

Je gaat best lekker daar.

Leuke excursies en klaarblijkelijk veel fijne contacten

Annicka

Haai! Ik stuur je een mail!
Mooie verhalen... wauw!!
Geniet ervan meid, je hebt het verdiend!
Knuffel!

Emma

Hoi Emma

Leuk je verhalen, heb ze net allemaal gelezen. Ik stuitte er toevallig op omdat ik wegens studie ontwijkend gedrag (heb morgen een mega tentamen) een beetje op hyves aant rondhangen was. O ik heb trouwens de heel-vaak-pizza-eten-in-de-week traditie voortgezet haha. Ik hoorde dat jij ook nogal een pizzafan was/ bent? Nou, ik ook dus dan zal het wel aan de naam liggen! Veel plezier nog he met al je bezigheden enzo.

Gr (die andere) emma

lot

heeej em!! lang niets gehoord! alles goed? zeg, ik ben van plan mn tripjes te gaan inplannen, en wou natuuurlijk erg graag je casa zien! heb je een tijd die je zeker kan/niet kan? liefs lot

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!